Nurburgring, nam-ı diğer "Yeşil Cehennem"
Formula 1’in bu
haftaki durağı EifelGP’si için Nurburgring olacak… Arabalar hakkında az çok
ilgisi olan her kimse Nurburgring ismini mutlaka hayatında bir kere duymuştur.
Peki nedir bu pisti özel kılan?
Nurburgring
aslında tek bir pistten ibaret değil, daha çok bir pistler kompleksidir. Bu
kompleksin içinde yer alan ve burayı özel kılan asıl pist Nordschleife’dır. Nordschleife,
22,8 km uzunluğu ve toplamda yer alan 160 adet virajı ile eşi benzeri olmayan
bir pisttir.
Kesintilerle de
olsa, Formula1 Dünya Şampiyonasının başladığı yıl olan 1950’den 1976 yılına
kadar Almanya GP’si bu pistte düzenlenmiştir. Özellikle 1960’ların sonundan
itibaren araçların hızlanması ile, pilotların gözünde bu pist oldukça tehlikeli
ve güvenilmez olarak sınıflandırılmıştır. Bu zamanlarda da yeşil cehennem
anlamına gelen “Green Hell” lakabını almıştır. Pilotların en büyük şikayetleri,
yeterince hakemin ve medikal ekibin pist çevresinde konumlandırılmaması
(Nurburgring normal pistlerden 5 kat kadar daha fazla hakemin görevlendirilmesi
gereken bir pistti), pist yüzeyinin oldukça bozuk olması ve ani sıçramalara
sebep olması, ağaçlıklar arasında bir pist olmasına rağmen pist çevresinde
yeteri kadar bariyerin olmaması, pist çok uzun ve dağlık bir bölgede olmasından
ötürü pistin her yerinde hava koşullarının farklı olması ve yol tutuşun çok
değişken olmasıydı (Buradaki f1’de atılmış en hızlı tur 7:06.4 ile Ferrari
pilotu Clay Regazzoni’ye aitti).
1976 yılında
Nicky Lauda’nın tüm boykot çağrılarına rağmen yarış düzenlendi ve Lauda’nın komaya
girmesine sebep olan kaza yarışın 2. turunda gerçekleşti. Bu seneden sonra bir
daha Nordschleife’da yarış düzenlenmedi (Yaptığım araştırmalara göre bu karar
güvenlikten çok, ekonomik sebeplerden ötürü alınmışa benziyor).
Bu tarihten
sonra, pistin Südschleife pistinin olduğu bölgede GP-Strecke adı verilen modern
ve güvenli bir pist yapılmış ve motor sporları Nordschleife’ya büyük ölçüde
veda etmiştir. Açılışının yapıldığı 1984 yılından itibaren farklı isimler ile
burada Formula 1 Grand Prix’leri düzenlendi. 2009’dan sonra Almanya GP’sini Hockenheim
ile dönüşümlü yapmaya başlayan Nurburgring’deki son Formula1 yarışı 2013
yılında düzenlenmiştir.
Bu haftaki yarış
için beni en çok heyecanlandıran nokta belki de ilk defa sonbahar aylarında
burada bir yarış düzenlenecek olması, biliyorsunuz normal bir sezonda F1’de
Avrupa sezonu Eylül ayında sona eriyor ve seri Dünya’nın daha sıcak noktalarına
taşınıyordu. Hava durumu önümüzdeki tüm haftayı yağmurlu olarak gösteriyor,
işin daha ilginci Pazar günü yarışın yapılacağı saatlerde hava sıcaklığının 8
derece olacağı öngörülüyor (Bu konudaki rekor, bazı kaynaklarda, 5 derece ile
1978 Kanada GP’sinde gözüküyor). Ortalama 20-25 derecelik hava sıcaklıklarında
çalışmaya alışık Pirelli lastiklerinin, bu hafta yağmurlu ve soğuk Nurburgring’de
nasıl performans göstereceğini heyecanla bekliyorum. Herkese iyi haftalar
dilerim…
Yorumlar
Yorum Gönder