24 Sene F1'i Takip Etmedikten Sonra, Nasıl bir F1'le Karşılaşacaksınız? (Portekiz '96 vs. Portekiz '20)
Formula1 bu hafta sonu 24 sene sonra ilk defa Portekiz'i ziyaret edecek. En son 1996 yılında bir yarış hafta sonuna katılan bir Portekizli, 2020 yılındaki yarışta ne gibi değişiklikler görecek. 24 senede, F1'de 96 senesinde nelerin farklı olduğunu çok kabaca özetlemek istedim.
Modern Pistler:
90’larda yarışlar
çakıl kavuzları ve çimenlikleri ile hata affı olmayan, görsel olarak daha
güzel, daha samimi pistlerde yapılırdı (bknz. Hockenheim). Günümüzde ise artık
geniş gri kaçış alanlı, daha güvenli ve tolerasyonu yüksek modern pistler
tercih sebebi.
Pilotlar:
F1 için
çalkantılı geçen 80’lerin sonu 90’ların başından sonra görece daha sakin bir
grid vardı 96 yılında. F1 Senna sonrası süper starını ararken, Schumacher, Villeneuve
ve Hill ön plandaydı. F1’in starı Hamilton 11 yaşında, gelecek starlarından
Norris’in doğmasına 3 sene vardı.
Takımlar:
90’lar, henüz
fabrika takımlarının F1’e hücum etmediği senelerdi; Sauber, Jordan, Minardi,
Benetton, Tyrell isimlerini gridde görmek mümkün. O günlerden günümüze isim
olarak 3 takım (Ferrari, Mclaren ve Williams), Williams’ın geçtiğimiz günlerde
satılması ile özünde 2 takım ulaşabildi.
Güvenlik:
Özellikle 94
senesinden önce güvenlik, Formula1’in öncelikli konularından biri değildi.
Gelişen standartlarla, 96 senesinde özellikle kokpit daha korunaklı hale
getiriliyor ve kenarları yükseltiliyordu. Günümüzde, çirkin ama önemli güvenlik
önlemi olarak Halo ön plana çıkıyor.
Motorlar:
Motor konusu 1996
senesinden bu yana F1’de en çok değişen (ve belki de tartışılan) kısımlardan
biridir. Teknik detaylara girmeden, 1996 yılında motorlar 3.0lt. max. V12
olabiliyorlardı, buna rağmen hafif olmalarından ötürü bazı takımlar (bknz. Ferrari)
V10’ları tercih etmeye başlamışlardı.
2020 yılına
geldiğimizde motorlar, sene içinde kullanılacak motor sayılarının
sınırlandırılması ve teknolojinin de gelişmesi ile 1996 yılına göre hem daha hızlı
hem de dayanıklılar. Günümüzde F1’de hibrit teknolojisine sahip 1.6lt V6 motorlar
kullanılmaktadır.
1996 senesinden en özlenecek olan şeylerden biri şüphesiz V10 ve V12’lerin muhteşem çığlıkları olacaktır.
Kurallar:
96 senesinde
sırasıyla 10-6-4-3-2-1 olmak üzere ilk 6 pilot puan alırken, günümüzde 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
(+1 en hızlı tur) düzeninde ilk 10 pilot puan alıyor. Ayrıca 96 senesi 5
kırmızı ışık, 3. antrenman seansı ve %107 kavramlarının F1’e katıldığı yıl
oldu...
Pit Stoplar:
Spor 90’ların
ortalarında daha az standarttı. O zamanlar lastik savaşları (az da olsa) devam
ediyordu, herkes için tek marka lastik yoktu. Benzin ikmali serbestti ve
üzerinden oldukça keyifli stratejiler dönebiliyordu. Ve şaşılası ama gerçek ’94
senesine kadar pit yolunda hız sınırı yoktu.
Belki de
geleneksel diyebileceğimiz F1’in son seneleriydi, 2000’lerden sonra fabrika
takımlarının spora girmesi, elbette gelişimi ve popülaritesi için faydalı olsa da
“endüstriyel” hale gelen Formula 1’in amatör ve rekabetçi ruhuna oldukça zarar
verdi. Aynı diğer sporlarda olduğu gibi…
Yorumlar
Yorum Gönder