Formula1'deki Moda Markalarının Öncüsü, Alpha Tauri ve Benetton'un Atası: Andrea Moda


Andrea Moda… Geçen haftaya kadar böyle bir takımın varlığını açıkçası duymamıştım. 

Andrea Moda’nın kısa ama enteresan hikayesi, Andrea Sassetti isimli İtalyan bir ayakkabı tasarımcısının, F1’in vasat altı takımlarından Coloni Racing’i satın alması ile başlıyor. Sassetti’nin o gün elde ettiği servetin kaynağı halen şahibeli olsa da takımı 1992 sezonunda kendine yer buluyor. 

Sezon, Güney Afrika’da başlarken, Andrea Moda, geçen seneden kalan bir Coloni şasisi ile yarışa gelmişti. Sadece ufak bir pürüz vardı, Sassetti yeni takımların ödemesi gereken 100.000 USD depozitoyu F1 yönetimine yatırmamıştı. Savunması ise “biz yeni takım değil, Coloni’nin isim değiştirmiş haliyiz” olacaktı. F1 bu savunmayı saçma bulunca takım ilk GP’sinden ihraç edildi. 

Bir sonraki yarış olan Meksika’ya ise otomobilleri hazır olmayınca katılamadılar. Bu durumdan sonra takımın 2 pilotu Alex Caffi ve Enrico Bertaggia takımı bıraktı ve Sassetti yerlerini Roberto Moreno ve hepimizin Top Gear’ın “Stig” olarak bildiğimiz Perry McCarthy ile doldurdu. 

Takım Brezilya yarışına gittiği zaman McCarthy’nin Super Lisansı halen çıkmamıştı. Ancak tek araçla da olsa A.Moda bu sefer Moreno ile piste çıkabilmişti. Takım ön sıralama turları dahi geçemeyip (o senelerde katılımcı fazlalığı olduğu için ön sıralama turları düzenleniyordu), evine geri döndü. 

İşler bu saatten sonra daha da enteresan hale geldi. Eski pilotları Bertaggia (neden olduğu bilinmez) elinde 1m USD’lik sponsorluk anlaşması ile takıma geri dönmek isteyince, Sassetti’nin adeta gözleri parlamıştı. Ancak, FIA McCarthy, Bertaggia değişimine, takım tabiri caizse “kaypak” olduğundan izin vermedi. Bu dakika’dan sonra Sassetti adeta McCarthy’i sabote ederek, sadece Moreno’ya yoğunlaştı. McCarthy ve dolayısı ile FIA’ya çocuk gibi küserek F1’in en ilginç savaşını başlatmış oldu. 

1992 Monaco GP’si Andrea Moda’nın ultra kısa tarihinde bir milat olacak, takım ilk defa Grid’de kendine yer bulacak ve F1’de attığı toplam 11 turun tamamını, Moreno motor patlatana kadar burada atacaktı. Buradan sonra hikâye iyiye gidecek diye düşünebilirsiniz; bunun için sıradaki GP’de yaşananlara bakalım:

-          Kanada yarışında takım motor için Judd’a ödeme yapmayınca, Judd Moda için Kanada’ya motor getirmemişti. Son dakika Brabham’dan ödünç alınan motor ile sadece Moreno yarışa girebilmiş ve attığı birkaç turdan sonra ön-sıralamalarda elenmişti. McCarthy’nin durumu malum motorsuz şasisi ile çok bir şey yapması beklenemezdi.

  •            Fransa GP’sinde takım tırları gümrükte takıldığı için yarışı tamamen kaçırdı. Takımın çoğu çalışanı ve sponsorları takımdan desteğini çekti.
  •            Büyük Britanya GP’sinde, McCarthy pist kuru zemine sahipken, ıslak zemin lastikleri ile piste gönderildi. İki pilotta ön sıralamada elendi.
  •            Almanya’da McCarthy’e 1 tur atma fırsatı tanıdılar, seansın en yavaş turu olan bu tur da FIA tarafından, tartıda girmediği gerekçesi ile iptal edildi ve yarıştan ihraç edildi. Moreno da daha fazla tur atmasına rağmen ön sıralamalarda elendi.
  •          Macaristan’da, McCarthy seansın bitimine sadece 45 sn’ye kala piste gönderildi. En azından McCarthy, bu yarışta 45sn. sürüş fırsatı buldu 😊. Moreno ise bu sefer sıralamalarda elendi, Brabham’lar yarıştan çekildiği için ön sıralamayı geçti 😊.
  •           Belçika’da Sassetti padokta tutuklandı. Barbham yarışa gelmeyince 2 araçta sıralamalara katıldı. Sonuncu olarak elendiler. Belçika GP’sinden sonra tarihte ilk defa FIA, “takım yönetilmekten uzak olduğu ve sporun imajına zarar verdiği” için F1 Dünya şampiyonasından ihraç edildi.  

Günümüz F1’inde Haas, Ferrari veya Alfa Romeo’yu başarısız buluyor olabiliriz. Ancak tarihin en kötü yönetilen F1 takımı olarak literatürde yerini alan Andrea Moda’nın yanında hepsi en azından yönetiliyormuş gibi duruyorlar😊

Aşağıda Andrea Moda'nın en mutlu günü olan 1992 Monaco Grand Prix'sinden bir VTR izliyoruz. Keyifli bir yarış hafta sonu geçirmek dileğiyle…



Yorumlar